Sampling အသက္ ယဲ့ယဲ့ပဲက်န္္ေတာ့လား (အပိုင္း၁)

Posted: May 24, 2009 in Review
Tags:

ကန္ေယး၀က္စရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအယ္လဘမ္ 808’s & HeartBreak  ရဲ႕ေဖာင္ေဒးရွင္းကရိုးရွင္းတဲ့ Beat ေတြနဲ႔ Auto-Tune သံုးထားတဲ့ အဆိုသံေတြဟာ အယ္လဘမ္ေခါင္းစဥ္မွာဆိုထားတဲ့အတိုင္း လမ္းခြဲမွူကိုေဖာ္ၿပေနပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ ဒီခြဲထြက္မွုက West သေဘာေပါက္ထားတာထက္ေတာင္မွပဲ ပိုနက္ရွုိင္းေနမလားပါပဲ ။ သူ႕ရဲ႕ ဂီတသံအသစ္ဟာ အရင္ကသူ႕အားထုတ္မွူေတြကေန ထင္ရွားတဲ့ခြဲထြက္မွုတစ္ခုၿဖစ္တဲ့ အၿပင္ နားေထာင္သူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက Hiphop လို႕ယူဆထားၾကတဲ့ နယ္နိမိတ္ အကန္႕အသတ္ေတြအတြက္စိန္ေခၚမွုတစ္ခုလဲၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္ ။

808’s  & Heartbreak ဟာ ဒီဂီတအမ်ိဳးအစားေပၚမွာ အရမ္းအသံုးမ်ားတဲ့Sample ေတြ(သီခ်င္းတစ္ပုဒ္မွာအဆင္သင့္အသံုးၿပဳႏိုင္တဲ့ရွိၿပီးသားတီးလံုး အပိုင္းအဆေတြ) ေပၚမွာ မမွီတည္ထားပါဘူး ။West ရဲ႕ ေရွ႕အယ္လဘမ္ Graduation ထဲမွာပါ၀င္တဲ့ သီခ်င္း၁၃ပုဒ္ထဲက ၁၀ပုဒ္မွာဒီ Sample ေတြပါ၀င္ခဲ့ေပမယ့္ ဒီအယ္လဘမ္ထဲမွာေတာ့ သိသာထင္ရွားတဲ့ Sample တစ္ခုမွမေတြ႕ရပါဘူး ။

ဒီလိုေၿပာင္းလဲလာတာ သူမွမဟုတ္ပါဘူး ..Young Jezzy ရဲ႔ေနာက္ဆံုးအယ္လဘမ္ The Recession ထဲမွာလည္းSample သံုးခုကိုပဲ သံုးထားပါတယ္ ။ေနာက္ၿပီး T.I ရဲ႕ေနာက္ဆံုးေခြ Paper Trail ထဲမွာေတာ့ ၄ခုပဲပါပါတယ္ ။ႏွစ္ေပါင္း၃၀ ေလာက္ Hiphop ရဲ႕စည္းခ်က္ဖန္တီးသူေတြရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့အစိတ္အပိုင္း အၿဖစ္တည္ရွိခဲ့တဲ့      Sample အေၿခၿပဳ ထုတ္လုပ္မွုေတြဟာ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္အတြင္းမွာ ကုန္က်စရိတ္ၿမင့္တက္လာၿခင္းနဲ႔ၾကီးထြားလာတဲ့ တရားရင္ဆိုင္မွူေတြ ေၾကာင့္ ၿဖည္းၿဖည္းခ်င္းေလ်ာ့ပါးလာခဲ့ပါတယ္ ။

ဒီေန႕ အခ်ိန္မွာ …sample တစ္ခုကိုရဖို႕ ပ်မ္းမွ်အနည္းဆံုးကုန္က်စရိတ္ ဟာ ေဒၚလာတစ္ေသာင္း ေလာက္ရွိၿပီး မူပိုင္ခြင့္အတြက္အမွုရင္ဆိုင္ရမယ့္ ၿပသနာကလည္း ဂီတသမားေတြ နဲ႔ ဂီတကုမၸဏီ ေတြရဲ႕ အေပၚမွာ           အႀကီးအက်ယ္ ၿခိမ္းေခ်ာက္ေနပါတယ္ ။ ဒါ့ၿပင္ နာမည္ႀကီး ရက္ပါေတြဟာ ဂီတထုတ္လုပ္တဲ့ ကုမၸဏီေတြရဲ႕ တရားေရးရင္ဆုိင္ရာပစ္မွတ္ေတြၿဖစ္လာတာေၾကာင့္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ရပ္တည္တဲ့ MC ေတြအေနနဲ႕ ဒါေတြကို ရင္ဆိုင္ႏြဲႏိုင္ဖို႕ရုန္းကန္ေနၾကရပါတယ္ ။

ပံုေသစံ ေစ်းႏွူန္းသတ္မွတ္ထားၿခင္း မရွိတဲ့အတြက္ Sample ေတြရဲ႕ေစ်းႀကီးလြန္းတဲ့ ကုန္က်စရိတ္ေတြဟာHiphop Producer  အမ်ားစုကိုဖန္တီးမွုအားေကာင္းတဲ့  ခ်ဥ္းကပ္ပံုကုိ ေၿပာင္းလဲလာ ေစခဲ့ပါတယ္ ။ဆင္သီဆိုက္ဇာေတြ ၊ ဒရမ္စက္ေတြ ၊Aut0-Tune ေတြနဲ႕ အီလက္ထေရာနစ္ ထုတ္လုပ္ထုတ္လုပ္မွုစစ္စစ္ဘက္ကိုသြားတဲ့ အထာဟာ ဒီဂီတအမ်ိဳးအစားထဲကို အဓိကက်တဲ့ စတိုင္အေၿပာင္းအလဲတစ္ခု ကို ထုိးသြင္းေပးလိုက္ၿပီးNeptunes , Timbaland နဲ႔ T-Pain တို႕လိုမ်ိဳး ပရိုဂ်ဳစာေတြက ေရွ႕တန္းကေန ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကပါတယ္ ။

“Hiphopရဲ႕အႏုပညာပံုသ႑ာန္တစ္ခု၊ဒီဂီတတစ္ခုကိုကြ်န္ေတာ္တို႕ၿငိတြယ္ေစခဲ့တဲ့အသံဟာ တၿဖည္းၿဖည္းေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္လာေနပါၿပီ ´´

လို႔ Wutang Clan ရဲ႕ ပရိုဂ်ဴစာ နဲ႔ Mc ၿဖစ္တဲ့ RZA ကေၿပာပါတယ္ ။

“ အခုေတာ့ Hiphop ဟာ Pop ဂီတရဲ႕ မူကြဲပံုသ႑ာန္ တစ္ခုလို ၿဖစ္လာေနပါၿပီ ´´ လို႕သူကဆိုပါတယ္ ။

၉၀ၿပည့္လြန္အေစာပိုင္းထိမွာေတာ့ဂီတထုတ္လုပ္သူေတြဟာတၿခားဂီတသမားေတြရဲ႕ တီးလံုးေတြကိုလြတ္လြတ္လပ္လပ္ပဲယူၿပီး Sample ေတြၿပန္လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္ ။ဒါေပမယ့္ ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ မွာေတာ့        BizMarkie နဲ႕ၿဖစ္ခဲ့တဲ့အမွူတစ္ခုကေန Hiphop ရဲ႕ ဥပေဒစည္းကမ္းေတြကို ေၿပာင္လဲသြားေစခဲ့ၿပီး Sample ကိုအေျခခံတည္ေဆာက္တဲ့ဂီတတစ္ခုလံုးကိုလည္း ေၿပာင္းလဲသြားေစခဲ့ပါတယ္ ။

အဲဒီႏွစ္က ရက္ပ္ပါ BizMarkie ဟာ ၁၉၇၂ ခုႏွစ္ကဂီလ္ဘတ္အိုဆူလီဗန္ ရဲ႕သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ၿဖစ္တဲ့  ` Alone Again (Naturally) ´ ရဲ႕ Sample အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုကိုသူ႕ရဲ႕ အယ္လဘမ္    I Need a Haircut ထဲက သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ထဲမွာ ယူသံုးခဲ့တာေၾကာင့္ Newyork က . . .

အေမရိကန္တိုင္း တရားသူၾကီးရံုး မွာ အမွူရင္ဆုိင္ခဲ့ရပါတယ္ ။ သူဟာ အိုဆူလီဗန္ ရဲ႕ ခြင့္ၿပဳခ်က္ကို အရင္ေတာင္းခဲ့ေပမယ့္အေၾကာင္းၿပန္မလာတဲ့ အခါမွာ Sample ကိုဒီအတိုင္း ထည့္သံုးလုိက္တာပါ ။ ရက္ပ္ပါ မာကီ ရဲ႕လုပ္ရပ္ဟာ တရားသူႀကီးကီဗင္ေသာမတ္စ္ဒပ္ဖီ ရဲ႕ တင္းမာတဲ့ တံု႕ၿပန္မွုကို ၿဖသ္ေပၚလာေစခဲ့ပါတယ္ ။

“ သူ႕ပစၥည္းကိုမခိုးရ ´´ ဆိုတာဟာ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အာရုဏ္ဦးကာလ ကတည္းက ကလုိက္နာခဲ့ၾကတဲ့ သတိေပးပညက္ခ်က္တစ္ခုၿဖစ္တယ္ ”

လို႕ဒပ္ဖီကမာကီကိုေၿပာခဲ့ပါတယ္။ဒီေနာက္သူဟာColdChillin/WarnerBros.Records ကို ဒီ အယ္လဘမ္ နဲ႔သီခ်င္းကို ၿဖန္႕ခ်ီမွူပိတ္ပင္တဲ့ အမိန္႕ခ်ခဲပါတယ္ ။

“ လူေတြက ဘစ္ဇ္ရဲ႔ အမွုကို တစ္ဆစ္ခ်ိဳး အမွတ္တစ္ခုအၿဖစ္ေၿပာဆိုပါတယ္ ´´ လို႕ Sample ခြင့္ၿပဳမိန္႕ၿပသနာ ၿဖစ္ႏိုင္ေၿခကိုသံုးသပ္ဆန္းစစ္ေပးတဲ့ ေအဂ်င္စီ တစ္ခုၿဖစ္တဲ့Clearance 13′-8″ ရဲ႕ ဥကၠ႒ ဟုပ္ကား ကေၿပာပါတယ္

“ အဲဒီ အမွူစီရင္ခ်က္ဟာ အႀကီးအက်ယ္စိတ္ပ်က္စရာေကာင္းပါတယ္. .ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ အမိန္႕ခ်မွတ္ခဲ့တဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ တကယ့္ ဥပေဒ တစ္ခုခုကို ကိုးကားၿပီး ၿပစ္ဒဏ္ခ်ခဲ့တာ မဟုတ္လို႔ပါပဲ. .သူကိုးကား ခဲ့တာက သမၼာက်မ္းတစ္ခုတည္းကိုပါပဲ . . . ဒါေပမယ့္အဲဒါကလူေတြအမ်ားႀကီးရဲ႕အာရံုစိုက္ခံရမွူကိုေတာ့က်ိမ္းေသရေစခဲ့ပါတယ္ ´´ တဲ့… ။

( ေနာက္တစ္ပတ္တြင္ဆက္လက္ဖတ္ရွုပါရန္ . . . )

ဂြ်န္မိုးစက္

Now Magazine Vol5,Issue 86 မွၿပန္လည္ကူးယူေဖာ္ၿပပါသည္။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s