Sampling အသက္ယဲ့ယဲ့ပဲက်န္ေတာ့လား (အပိုင္း၂)

Posted: June 3, 2009 in Review
Tags:

hip_hop_is_dead_by_iceberg_playboy

(ယခင္အပတ္မွအဆက္ )

ကားရဲ႕ ေအဂ်င္စီလိုမ်ိဳး Sample ေတြကို ဥပေဒနည္းလမ္းက်က် မူပိုင္ခြင့္ လိုင္စင္နဲ႔  ခြင့္ျပဳခ်က္ရယူေပးတဲ့ ေအဂ်င္စီေတြဟာ ၉၀ ၿပည့္လြန္ အေစာပိုင္းကာလမွာအတိအက်  သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပံုေသနည္းမရွိပဲ Sample တစ္ခုရဲ႕ အရွည္နဲ႔ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားမွူ   အေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ေစ်းႏွူန္းကို ဆံုးၿဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္ ။

“ အခု Hiphop ရဲ႕ ပင္မေရစီးကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ Sampling ဟာႀကီးမားတဲ့ အစိတ္အပိုင္းအၿဖစ္ရွိမေန  ေတာ့ဘူးဆိုတာကို ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္ ´´ လို႕ Definitive Jux ဂီတကုမၸဏီရဲ႕ အမွုေဆာင္ခ်ဳပ္    လည္းၿဖစ္၊ ရက္ပါတစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္တဲ့ EI-P ကေၿပာပါတယ္ ။အခု Sample လုပ္တာဟာ.  Jay-Z(မၾကာခင္ေလးကထိ ) တို႕လိုမ်ိဳး ၊ ကန္ေယး တို႕လိုမ်ိဳး တတ္ႏိုူင္တဲ့သူေတြ၊ ေက်ာ္ၾကားမွုကို ဒဂၤါးၿပားတစ္ခု အၿဖစ္ အသံုးခ်၀ယ္ယူႏိုင္တဲ့သူေတြအတြက္ပါ ။“ ကန္ေယးက ေရးခ်ားလ္စ္ ကို “Gold Digger”  သီခ်င္းအတြက္ Sampling ျပန္လုပ္ေတာ့ လူတိုင္းက`ဒါခြင့္ၿပဳခ်က္ရလိမ့္မွာ မဟုတ္ဘူး´ လို႕ေၿပာခဲ့ၾကပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ သူက (ခ်ားလ္စ္ကို) ပိုင္တဲ့ သူတစ္ေယက္ ဆီ လွမ္းဆက္လိုက္ေတာ့ အဆင္ေၿပသြားခဲ့တယ္ ´´ လို႕ အရင္တုန္းက ကန္ေယးရဲ႕ ဒီေဂ်လုပ္ခဲ့တ့ဲ ေအ-ထရက္ ကေၿပာပါတယ္ ။

RZA ကလည္း “ ဟိုအရင္တုန္းက ဆိုရင္Sample ေတြဟာေဒၚလာ၂၅၀၀၊ ဒါမွမဟုတ္ ၁၅၀၀ ေလာက္ပဲရွိတာပါ။ ကြ်န္ေတာ္ Enter the WuTang (36Chambers) သိီခ်င္း အတြက္ ဂလက္ဒီစ္ႏိုက္(Gladys Knight) ရဲ႕   ‘can it be all so simple’ ကိုၿပန္ၿပီး Sample လုပ္ခဲ့တုန္းက ေဒၚလာ ၂၀၀၀ ပဲေပးခဲ့ရပါတယ္ ။ အဲဒါဟာ တကယ့္ ကိုႀကီးက်ယ္တဲ့ အင္ထရိုတစ္ခုပါ ။ ခ်ိတ္ (ခ်ိ္တ္ဆက္မွူ) ကလည္း အေပၚနဲ႔ေအာက္နဲ႔ ၿပန္ဆက္ၿပီး အထပ္ထပ္ေက်ာ့  လို႔အရမ္းေကာင္းတယ္ ။ ဒီေန႕အခ်ိန္မွာ အဲဒီလိုမ်ိဳး Sample တစ္ခုဟာေဒၚလာတစ္ေသာင္း ေလာက္က်လိမ့္မယ္ တဲ့ .

RZA ေၿပာၿပေနတဲ့ ၿပသနာကေတာ့ ေစ်းႏွုန္းေတြ ၿမင့္တက္လာၿခင္းက သူတို႕လိုမ်ိဳး ပရိုဂ်ဴဆာမ်ိဳးေတြကို  Sample ေတြအသံုးမၿပဴၿဖစ္ေစမယ့္ အေနအထားမ်ိဳး ကိုတြန္းပို႕ေနတယ္ ဆိုတာပါပဲ ။sample   တစ္ခုကို ခြင့္ၿပဳခ်က္ရဖို႕ အတြက္ဆိုရင္ လူႏွစ္စု နဲ႔ ရင္ဆိုင္ရွင္းလင္း ရပါမယ္ ။မူရင္းအေခြကို ပိုင္ဆိုင္တဲ့သူေတြ  (ပံုမွန္အားၿဖင့္ သီခ်င္းကို ထုတ္လုပ္ခဲ့တဲ့ ဓာတ္ၿပားကုမၸဏီ) နဲ႔ ထုတ္ေ၀ၿဖန္႕ခ်ီခြင့္ မူပိုင္ခြင့္ ပိုင္ဆိုင္သူေတြ (မ်ားေသာ အားၿဖင့္ သီခ်င္းဆရာ ) ဆိုၿပီး ႏွစ္စုရွိပါတယ္ ။James Brown လိုမ်ိဳး နာမည္ႀကီးတစ္ေယာက္ရဲ႕ သီခ်င္းကို sample လုပ္မယ္ဆိုရင္ မူရင္းဓာတ္ၿပားပိုင္ရွင္ဘက္ကိုေဒၚလာတစ္ေသာင္း၊ႏွစ္ေသာင္း ေလာက္နဲ႔ ထုတ္ေ၀ၿဖန္႔ခ်ီခြင့္ မူပိုင္ခြင့္ပိုင္ရွင္ ဘက္ကိုေဒၚလာတစ္ေသာင္းေလာက္  ေပးရမွာမို႔ ဒါဟာ StonesThrow ကေနထုတ္လုပ္တဲ့ အယ္လဘမ္တစ္ခ်ပ္လံုးစာ ကုန္က်စရိတ္ေလာက္နဲ႔ သြားၿပီးညီမွ်ပါတယ္။ဒါေပမယ့္ အယ္လဘမ္တစ္ခုထဲမွာ sample ေတြကို ခြင့္ၿပဳခ်က္မရယူပဲ အသံုးၿပဳတာက ပိုၿပီအႏၱရာယ္ ၾကီးမားပါတယ္   တစ္ခါတုန္းကေတာ့ ထုတ္လုပ္သူအမ်ားစုက မထင္မရွား အဆိုေတာ္ဂီတ သမားေတြ (သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ပဲေပါက္ခဲ့တဲ့သူေတြနဲ႔ လူသိပ္မသိၾကတဲ့ ဂ်က္ဇ္ နဲ႔ ဆိုးလ္အဆိုေတာ္ေတြ ) ဟာေစ်းသက္သာတဲ့ Sample ေတြကိုရႏိုူင္မယ့္တံခါးေပါက္တစ္ေပါက္လို႔ ထင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ အဲဒီလိုမဟုတ္တဲ့အေၾကာင္း StonesThrow ဓာတ္ၿပားကုမၸဏီရဲ႕ အေထြေထြမန္ေနဂ်ာ အီအိုသန္အလာပတ္ က ရွင္းၿပပါတယ္ ။“ ဒါဟာ အေၿခအေန ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အရမွားယြင္းခဲ့တဲ့ ေမ်ွာ္လင့္ခ်က္တစ္ခုပါပဲ . .ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့. .ကိုယ့္ကိုကိုယ္  Google မွာရိုက္ထည့္ရွာၾကည့္ေနတဲ့သူေတြ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေလာက္ရွိလဲ. ဆိုတာကိုသိရင္ ခင္ဗ်ားအံ့ၾသသြားမွာ မို႕လို႕ပါ ´´

ၿပီးခဲ့တဲ့ ဆယ္စုႏွစ္ေတြအတြင္း မေရတြက္ႏိုင္တဲ့ တရားစြဲဆိုမွူေတြက ဂီတအယ္လဘမ္ပိုင္ရွင္ေတြဟာ သူတို႕ရဲ႕ဂီတေတြကို   တရားမ၀င္အခြင့္မရွိပဲ အသံုးခ်မွူေတြကိုရွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္ဖို႕ အတြက္နဲ႔  တရားရင္ဆိုင္ဖို႔အတြက္ မ်ားၿပားတဲ့ရင္းၿမစ္ေတြ ကို  အသံုးၿပဳေနၾကတယ္ဆိုတာကို သက္ေသၿပေနပါတယ္ ။ဒီလိုလုပ္ေဆာင္ၿခင္းကို Trolling ဒါမွမဟုတ္ Sample Chasing လို႕ေၿပာၾကပါတယ္ ။

Paliament , Funkadelic နဲ႔ OhioPlayers တို႕လိုအဖြဲ႔ေတြရဲ႕ သီခ်င္းေတြရဲ႕ မူပိုင္ခြင့္ကိုပိုင္ဆိုင္တဲ့ Bridgeport Music ဟာ မူပိုင္ခြင့္ကို ခ်ိဳးေဖာက္မွူေပါင္းကို ရာနဲ႔ခ်ီၿပီး  တရားစြဲဆိုခဲ့ၿပီးပါၿပီ ။အဲဒီထဲက တစ္၀က္ေလာက္ဟာ အမွူရုပ္သိမ္းခံရ၊ ဒါမွမဟုတ္ ေက်ေအးမွုရရွိခဲ့ပါတယ္ ။ Bridge Report ဟာၿပီးခဲ့တဲ့   ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းမွာ အခ်ီႀကီးႏွစ္ခုမိခဲ့ပါတယ္ ။ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္တုန္းက Parliament ရဲ႕ ဂီတာ Sample တစ္ခုကို N.W.A ကယူသံုးခဲ့တဲ့    အမွုမွာမွာ တရားသူႀကီးက ခြင့္ၿပဳခ်က္မရဘဲ sample တစ္ခုကိုအသံုးၿပဳၿခင္း ဟာ (မူရင္းဘက္က ဘယ္ေလာက္ပဲ မထင္မရွားၿဖစ္ပါေစ )   မူပိုင္ခြင့္ခ်ိဳးေဖာက္မွူအၿဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္ပါတယ္ လို႔ အမိန္႕ခ်ခဲ့ပါတယ္။ေနာက္ၿပီး ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာေတာ့  BridgePort နဲ႔ Wesbound Records ဓာတ္ၿပားကုမၸဏီတုိ႔ ဟာ တရားရံုးက Notorious B.I.G ရဲ႕ Raedy to Die အယ္လဘမ္ထဲမွာ Ohio Players ရဲ႕ `Singing in the Morning ´သီခ်င္းကို ခြင့္ၿပဳခ်က္ကို ခြင့္ၿပဳခ်က္မရပဲ တရားမ၀င္ၿပဳလုပ္ထားတဲ့ sample ပါ၀င္တဲ့ အတြက္ဒီ အယ္လဘမ္ေရာင္းခ်မွု    အားလံုးကို ရပ္ဆိုင္းေစဖို႕ အမိန္႕ခ်လိုက္ၿပီး တဲ့ေနာက္မွာ ေဒၚလာ ၄ ဒသမ ၂သန္း အႏိုင္ရခဲ့ပါတယ္။

တခ်ိဳ႕နာမည္ႀကီးေတြဟာ တရားမ၀င္ sampling လုပ္ၿခင္းကို တကယ္ပဲ လက္ခံေနၾကသလိုမ်ိဳး ေပါက္ေနပါတယ္ ။ဥပမာ Gregg Gillis (aka Girl Talk) ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးအယ္လဘမ္ ‘Feed the Animals’ ထဲမွာဆိုရင္ ခြင့္ၿပဳခ်က္ မယူရေသးတဲ့sample ေပါင္း၃၀၀ေက်ာ္ပါ၀င္ေနပါတယ္ ။

“ ကြ်န္ေတာ္တို႕မွာ မူပိုင္ခြင့္အတိုင္အတာ နဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီး ဘာၿပသနာမွ မရွိေသးပါဘူး ´´ လုိ႕ ဇြန္လမွာ သူ႕ရဲ႕ အယ္လဘမ္ကို `ေပးခ်င္သေလာက္ေပး´ ေဒါင္းလုဒ္ဆြဲယူမွူနဲ႔ ေရာင္းခ်ေတာ့မယ့္  Gillis ကေၿပာပါတယ္။ “နာမည္ႀကီးဂီတကုမၸဏီက လူေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႕အတူ အလုပ္ေတြတြဲလုပ္ဖို႕ ( remix ေတြလုပ္ဖို႕) ကိုစိတ္၀င္စားလာၾကပါတယ္ ။ “ အတူတြဲလုပ္ၿပီး အထာက်တဲ့အရာ တစ္ခုဖန္တီး ေနႏိုင္တာကို ဘာလို႕ တုိက္ခိုက္တြန္းလွန္မွာလဲ ´´ ဆိုတာကို သူတို႕ တၿဖည္းၿဖည္းစၿပီး သေဘာေပါက္ လာၾကၿပီလို႔   ကြ်န္ေတာ္ထင္ပါတယ္ ´´ တဲ့ ။

RZA က sampling လုပ္တာေတြ ကို စည္းမ်ဥး္စည္းကမ္း နဲ႔ ထိန္းသိမ္းသင့္တယ္ လို႕ ယံုၾကည္ေနပါတယ္။  စံသတ္မွတ္ထားတဲ့ ေစ်းႏွုန္းေတြနဲ႔ အစိုးရႀကီးၾကပ္မွူေတြနဲ႔ စတင္သင့္ပါတယ္တဲ့ ။  ထုတ္လုပ္သူေတြဟာ sampling လုပ္ထားတဲ့ မူရင္းအဆိုေတာ္ နဲ႔ ပိုင္ရွင္ေတြကို ရရွိလာတဲ့ အၿမတ္ေငြရဲ႕ ၅၀ ရာခိုင္ႏွုန္းကေန တစ္ရာရာခိုင္ႏွုန္းေလာက္ထိ ေပးေနၾကရပါတယ္ ။ RZA ထုတ္လုပ္ၿဖန္႔ခ်ီ  လို႕ရလာတဲ့ အၿမတ္ေငြကို ထုတ္လုပ္သူ အသစ္နဲ႔မူရင္း ကနဦး အသံသြင္းတုန္းက တီးေပးထားတဲ့ Session Players ေတြကိုပါ ေငြထပ္ ေပးတဲ့စံနစ္မ်ိဳးကို ၿမင္ခ်င္ေနပါတယ္ ။ “ ၿဖန္႕ခ်ီလို႔ရလာတဲ့ အၿမတ္ေငြအားလံုးက အသစ္ၿပန္လုပ္တဲ့သူဆီကေန သိမ္းယူသြားၿခင္းခံ  ေနရပါတယ္ ။ ဒါဟာ Hiphop ေလာကကို အဓၶမက်င့္ခံေနရၿခင္းတစ္မ်ိဳးပါပဲ ´´ လို႔ သူက ေၿပာပါတယ္ ။    ဒါေပမယ့္ ဒီေလာကထဲက သူအားလံုးကေတာ့ သူနဲ႔ အၿမင္ခ်င္း မတူၾကပါဘူး ။

“sample ေတြတိုင္းဟာ တန္ဖိုးခ်င္းမတူၾကပါဘူး ´´ လို႕ Next Decade Enetertaiment ရဲ႕ ဒုတိယဥကၠဠ ေမာ္နီကာ ေကာ္တြန္က   ေၿပာပါတယ္ ။ သူ႕ရဲ႕ ကုမၸဏီဟာ Soul နဲ႔ R&B အဆိုေတာ္ေတြ ၿဖစ္ၾကတဲ့ မီလီဂ်က္ဆင္ နဲ႕ ဂ်ိဳအယ္လ္ဆိုင္မြန္ တို႕လိုလူေတြရဲ႕    အယ္လဘမ္ေတြကို ကိုယ္စားၿပဳထားၿပီး YoungJezzy,RedMan နဲ႔ PharochMonch တို႕ကိုsample ေတြလိုင္စင္ခြင့္ၿပဳေပးခဲ့ပါတယ္ ။

ကုမၸဏီေတြႀကီးထဲက တခ်ိဳ႕ဟာ သူတို႔အေနနဲ႔ ပိုေသးတဲ့အရသာေတြ ကေနေငြစုမိခ်င္ရင္ (sample ေတြအတြက္) ပိုေသးတဲ့ ကိန္းဂဏန္း ေတြကိုအသံုးၿပဳရမယ္ ဆိုတာကိုနားလည္လာၾကပါတယ္ .. လို႕သူမကဆိုပါတယ္ ။  “ဂီတထုတ္လုပ္သူအဆိုေတာ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ  သူတို႕sampling လုပ္ထားတဲ့အရာေတြကို အမွန္အတိုင္း၀န္ခံခ်င္  ၾကပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႕အေနနဲ႔ ေပးရမယ့္ေငြကို မတတ္ႏိူင္ၾကပါဘူး…´´ တဲ့ ။

ဒါေပမယ့္ အားလံုးအေနနဲ႔ သေဘာတူႏိုင္မယ့္ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္မ်ိဳးတစ္စံုတစ္ခုကို မခ်မွတ္ႏိုင္ေသးသေရြ႕ ကန္ေယးရဲ႕ လမ္းေၾကာင္းကို လိုက္မယ့္ hiphop သမားေတြ ပိုမိုမ်ားလာမွာၿဖစ္ၿပီး အီလက္ထရြန္းနစ္ထုတ္လုပ္မွုကို လိုက္မယ့္ Hiphop သမားေတြပိုမိုမ်ားလာမွာၿဖစ္ၿပီး အီလက္ထရြန္းနစ္ ထုတ္လုပ္မွုဘက္ကို အားကိုးရင္း Hiphop ရဲ႕ အစဥ္အလာမ်ဥ္းေၾကာင္းေတြကို ေ၀၀ါးသြားေစေတာ့မွာပါ ။

အခု Hiphop မွာ sampling မပါေတာ့တဲ့အခါမွာ ဒီဂီတဟာ ပိန္းတိန္းတိန္း ဂီတပံုစံတစ္ခုလိုပါပဲ ´´ လို႕ RZA ကေၿပာတယ္ ။

ဂြ်န္မိုးစက္
Now Magaizne vol.5,Issue 87

Ref: ( Spin )

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s