စင္ေပၚမတက္ေတာ့ေသာ ဒရမ္မာတစ္ဦး၏ နည္းပညာလက္ဆင္႔ကမ္းျခင္းမ်ား (from PerfectMag)

Posted: December 10, 2009 in Interview
Tags: , , , ,

ဂီတနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ လူငယ္ေတြ စိတ္ဝင္ စားတဲ့ ဘာသာရပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတယ္။ အဆို၊ အတီး၊ အေရးပိုင္း ကို စိတ္ဝင္စားၾက သလို တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အသံဖမ္း အတတ္ ပညာပိုင္း ကို စိတ္ဝင္စား ၾကတယ္။ နည္းပညာ တိုးတက္မႈ ႏွင့္ အတူ အသံဖမ္း ပညာရပ္ မွာလည္း ေျပာင္းလဲ တိုးတက္မႈေတြ မ်ားစြာ ရွိလာ ပါတယ္။ Computer နဲ႔ Digital နည္းစနစ္ သံုးၿပီး အေပ်ာ္တမ္း အသံ ဖန္တီးသူေတြ ရွိသလို Home Studio ပံုစံ နဲ႔ အသံသြင္းၾကသူေတြလည္း ရွိတယ္။ စိတ္ဝင္စား သူ လူငယ္ေတြ အတြက္ Theory ပိုင္း အရ ရွာေဖြ ဆည္းပူး ဖို႔လည္း အခြင့္အလမ္းေတြ မ်ားလာတာ ပါပဲ။

နဝရတ္ စတူဒီယို မွာ ကိုေဝထြန္း(နဝရတ္) ကိုယ္တိုင္ Sound Engineering သင္တန္း ဖြင့္ထားတာ ကို လူငယ္ေတြ စိတ္ဝင္စား ၾကပါတယ္။ Theory ပိုင္း နဲ႔ အသံဖမ္းယူ နည္းစနစ္ကို လက္ေတြ႔ သင္ၾကား ျပသ ေပးတဲ့ အတြက္ သင္တန္းတက္သူေတြ ပိုၿပီး ႏွစ္သက္ တာလည္း ျဖစ္မွာပါ။ ျပည္တြင္း က အသံဖမ္း သင္ၾကားမႈ သင္တန္း အေၾကာင္းကို စိတ္ဝင္စား မိတာ ေၾကာင့္ နဝရတ္လမ္း၊ ရွစ္မိုင္ လမ္းဆံု၊ မရမ္းကုန္းမွာ ရွိတဲ့ နဝရတ္ စတူဒီယို ကို သြားခဲ့ၿပီး ေဝထြန္း(နဝရတ္) နဲ႔ ဆံုျဖစ္ ခဲ့ပါတယ္။

လူငယ္ေတြ အတြက္ လက္ဆင့္ကမ္း ဖြင့္လွစ္ျခင္း

အသံဖမ္းတဲ့ ပညာရပ္ က်ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တုန္းက Studio လည္း မ်ားမ်ား စားစား မရွိခဲ့ဘူး။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ကလည္း ဆရာေတြ နဲ႔ တစ္ဆင့္ တစ္ဆင့္ ေမးလာခဲ့၊ သင္လာ ခဲ့ရတယ္။ စာအုပ္ေတြ ရွာေဖြၿပီး ဖတ္ခဲ့ ၾကရတာ။ ဒီဘက္ေခတ္ က်ေတာ့ စိတ္ဝင္စားသူ မ်ားလာၿပီ။ ဒီ အသံဖမ္းတဲ့ ပညာကို စိတ္ဝင္စားၿပီး လုပ္လာတဲ့ သူမ်ားလာၿပီ။ ဒါေပမဲ့ နည္းစနစ္ပိုင္းမွာ ေသေသ ခ်ာခ်ာ မသိၾကေတာ့ အမွားေတြ မ်ားလာၾကတယ္။ အမွားေတြ မ်ားလာေတာ့ ဘယ္ေနမွာ သြားထိလဲ ဆိုေတာ့ ထုတ္လုပ္ ေရးပိုင္းမွာ သြားထိတယ္။ နည္းစနစ္ မသိဘဲနဲ႔ လုပ္တဲ့ အေခြေတြ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား က Market ထဲကို ဝင္လာတဲ့အခါမွာ သူတို႔ အေနနဲ႔ ဘာျဖစ္ လာသလဲ ဆိုေတာ့ တန္းတစ္တန္းကို ေရာက္ဖို႔ အခက္အခဲေတြ ရွိလာတယ္။
ကြ်န္ေတာ္တို႔ဘက္က သူတို႔ကို ပံ့ပိုး ေပးလိုက္လို႔ ကေလးေတြ သိလာ၊ နားလည္ လာရင္ သူတို႔ ဒီထက္ပိုေကာင္းတာေတြ လုပ္လာႏိုင္ၾကမယ္။ ဒီထက္ပိုၿပီး ထဲထဲဝင္ဝင္ျဖစ္လာမယ္။ တစ္ခ်ိန္တုန္းက ကြ်န္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ သိခ်င္ ၾကတဲ့ အခါ ဘယ္သြား ေမးရ မလဲ။ အဲဒါေတြက ကိုယ္ေတြ ေခတ္ကတည္းက ၾကံဳခဲ့ ရတာပဲ။  သိပ္ကံေကာင္းေတာ့ တကယ္ေတာ္တဲ့ ဆရာေတြနဲ႔ ၾကံဳခဲ့ ရတယ္။ အလွမ္းေဝးတဲ့ သူေတြက် ဘယ္သြားေမး ရမွန္း မသိၾကဘူး။ တခ်ိဳ႕ဆို လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ ႏွစ္ေတြ ၾကာေနၿပီ၊ လက္ေတြ႕ေတာ့ အသံဖမ္းတတ္ ေနၿပီ။ ဒါေပမဲ့ Theory အရေတာ့ဘာေၾကာင့္၊ ဘယ္လို ဆိုတာ မသိတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာေတြ အတြက္ ကိုယ္လည္း ဒီနယ္ထဲမွာ အထိုက္ အေလ်ာက္ လႈပ္ရွားခဲ့ ဖူးၿပီ ဆိုေတာ့ လက္ဆင့္ကမ္း ေပးတဲ့ သေဘာ နဲ႔ ဒီသင္တန္းကို ဖြင့္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ ခဲ့တာပါ။

အခ်ိန္ကုန္ သက္သာ ေစျခင္း

အမွန္တကယ္ ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တုန္းက လူ အမ်ားႀကီး ဆီက ရွာခဲ့ ရတာေတြ ပါပဲ။ Theory တို႔၊ Leacture ဆိုတာ ေတြ ကေတာ့ စာအုပ္၊ စာတမ္းေတြ ရွာေဖြဖတ္ ခဲ့ၾက ရတယ္။ Practically အသံုးခ်တာ ေတြ က်ေတာ့ ဆရာေတြ မျပဘဲ မသိႏိုင္ဘူး။ ဆရာ ေတြက သင္ျပ ေပးမွ ကြ်န္ေတာ္တို႔ သိရတယ္။ ကိုယ္တိုင္ အသံဖမ္းရင္း၊ စမ္းသပ္ရင္း ေတြ႕တာေတြလည္း ရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တုန္းက အဲဒီလို အခ်ိန္ အၾကာ ႀကီး ယူၿပီးမွ သိရ၊ တတ္ရတာ။ အခုေခတ္ ကေလးေတြ သက္သာ လာတယ္။ အလြယ္ တကူနဲ႔ သင္ယူ ေလ့လာလို႔ ရၾကတယ္။
ကြ်န္ေတာ္ တို႔ ဆယ္ႏွစ္ေလာက္ ရွာတာကို Short to the point နဲ႔ ျပေပးလို႔ ရတယ္။ အခ်ိန္ကုန္ သက္သာစြာ နဲ႔ ရွာေဖြ ေလ့လာ ႏိုင္ၾက ၿပီေပါ့။

ကိုယ္တိုင္ အသံဖမ္းသူ ျဖစ္ခဲ့ ရျခင္း
ကြ်န္ေတာ္ ဂီတ ေလာကထဲ စဝင္ေတာ့ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ ေပါ့။ စဝင္တဲ့ အခ်ိန္က အသံဖမ္းသူ ျဖစ္ဖို႔ မဟုတ္ဘူး ဗ်ာ။ ကြ်န္ေတာ္ ဝါသနာ ပါတာ က ဒရမ္၊ Drammer ျဖစ္ဖို႔ပဲ။ အဲဒီ အခ်ိန္Draum တီး ေတာ့ အသံသြင္း တာက Oasis Studio မွာ အတီး မ်ားတယ္။ အဲဒီမွာ ကိုခ်ာလီ နဲ႔ ကိုေကာင္းျမတ္တို႔ က အသံဖမ္းတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က သူတို႔ကို ကူၿပီး လုပ္ေပးတယ္။  အဲဒီအခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ္ ကက္ဆက္ ေလးေတြ ျပင္တာတို႔၊ ဝါသနာပါေတာ့ဗ်ာ၊ Amplifier ေလးေတြ လုပ္တာတို႔၊ စက္ျပင္တာေလးေတြ လုပ္ရင္းနဲ႔ေပါ့။ စစခ်င္းေတာ့ ကိုခ်ာလီက သင္ေပးတယ္။ အမ်ားႀကီးပဲ သင္ေပးပါတယ္။ အဲဒါေတြ မွတ္ထားရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဆရာ ေကာင္းျမတ္ သင္ေပးတယ္။ လုပ္ငန္းခြင္ထဲက စခဲ့ရတာ။ အဲဒီ အခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ့္ အိမ္မွာလည္း Studio ေလးရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ အစ္ကိုက ႏိုင္ငံျခားက အသံလႊင့္႐ံု တစ္႐ံုမွာ အသံဖမ္း အင္ဂ်င္နီယာ လုပ္တယ္။  သူက၁၉၈၈ မတိုင္ခင္မွာ ႏိုင္ငံျခား ထြက္သြားတယ္။ အိမ္မွာ Home Studio ေလး က်န္ခဲ့တယ္။  ကြ်န္ေတာ္ကအဲဒီ စက္ေတြကို ကလိ ေနေတာ့တာ ေပါ့ဗ်ာ။  အဲဒီကတည္းက ဒီ စက္ပစၥည္းေတြ နဲ႔ မစိမ္း ဘူးေပါ့။  ကြ်န္ေတာ္သီအိုရီ အရ မသိခဲ့ ေပမဲ့ Practical အရေတာ့ သိေနတယ္။
ကြ်န္ေတာ္ ၁၉၉၂ မွာ စတူဒီယို စေထာင္ ျဖစ္တယ္။ ရည္ရြယ္ တာက စတူ ဒီယိုႀကီး လုပ္ဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ ႐ုပ္ရွင္ သီခ်င္းေလး ေတြ ဖမ္းမယ္၊ အေပ်ာ္တမ္း သီခ်င္းေလးေတြ ဖမ္းမယ္ ဆိုၿပီး လုပ္ရင္း၊ လုပ္ရင္း နဲ႔ ႀကီးသြားတာ။ ကြ်န္ေတာ့္ အေနနဲ႔ ဖမ္းတဲ့ နည္းပညာကို သိတယ္။ ဒါကို ဂဃနဏ မသိလို႔ သိခ်င္ လာတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ ကစၿပီး ႏိုင္ငံျခား ခရီး ေတြ သြားျဖစ္တယ္။ သြားျဖစ္တဲ့ အခါတိုင္း ကြ်န္ေတာ့္ အစ္ကို ဆီသြားတယ္။ ကိုယ္ သိခ်င္တာ ေတြ သူတို႔ကို ေမးတယ္။ သူတို႔ က စာဖတ္ ခိုင္းတယ္။ သိသင့္၊ ဖတ္သင့္တဲ့ စာေတြ ရွာဖတ္ ရတယ္။
အဲဒီ ကတည္းက ဒီနည္းပညာ နဲ႔ ပတ္သက္ တဲ့ စာေတြ ဖတ္ျဖစ္တယ္။ ၁၉၉၆ အထိ တစ္ေလွ်ာက္လံုး ႏိုင္ငံျခား သြားတိုင္း ေလ့လာျဖစ္ခဲ့တယ္။
အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ကြ်န္ေတာ္ အသံဖမ္း ပညာ နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေက်ာင္းတက္ ဖို႔ စီစဥ္ ပါေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီမွာက ကြ်န္ေတာ္ တို႔ တီးဝိုင္း Emperor ေရာ၊ စတူဒီယိုပိုင္း မွာပါ အလုပ္ မ်ားေန ခ်ိန္ဆိုေတာ့ ဗ်ာ။ အဲဒီ ၉၅/၉၆ မွာက ဂီတ ေလာကႀကီး ေခတ္ေကာင္းေနခ်ိန္၊ Santana Engineering House Course ေခတ္ေကာင္းတဲ့ ႏွစ္ေတြဆိုေတာ့ ဒီဘက္ မွာလည္း အလုပ္ေတြက ဆက္ေနတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ Short Course ကိုပဲ သင္လာရတယ္။ Long- term မတက္ ႏိုင္ဘူး။ အဲဒီ အခ်ိန္မွာ ေတြ ကြ်န္ေတာ့္ အစ္ကိုက ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒါ အက်ိဳးရွိပါတယ္။ စာနဲ႔ Practical တြဲၿပီး လုပ္လာ ရတယ္။ စာအုပ္ေတြ ကေတာ့ ရွာဝယ္ၿပီး ဖတ္ရ ပါတယ္။ အရမ္းကို ဖတ္ရတယ္။

နည္းပညာ အေျပာင္း အလဲမ်ား
၁၉၉၈မွာ Digital Technology နဲ႔ Mixer ေတြ စလာၿပီ။ Computer recording စလာၿပီ။ ကြ်န္ေတာ္က ၁၉၉၇ မွာ Lazy Club တီးဝိုင္းနဲ႔စတီးေတာ့ Computer စလုပ္ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ Electronic Music နဲ႔ Digital Recoriding System ကို Lazy နဲ႔ အမ်ားႀကီး စမ္းလုပ္ ခဲ့ရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ Digital Technology နဲ႔ Computer Music ကို Study လုပ္ၿပီး Analog System ကို ေျပာင္းယူခဲ့ရတယ္။ အျခား ႏိုင္ငံေတြ မွာလည္း အဲဒီလို နည္းစနစ္ အေျပာင္းအလဲ ေတြ၊ Revolution ေတြ ျဖစ္ေနေတာ့ နည္းပညာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သီအိုရီေတြ ကို ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေစာင့္ယူ ေနရတယ္။ ႏိုင္ငံျခားက အစ္ကို နဲ႔ အသိ မိတ္ေဆြေတြ ကို ကြ်န္ေတာ္ သိခ်င္တာေတြ လွမ္းေမးလိုက္၊ သူတို႔ ကလည္း အခ်က္အလက္ေတြ ရသေလာက္ ျပန္ေျပာ လိုက္နဲ႔ အခက္ အခဲေတြ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့တယ္။ အခ်ိန္ယူ ခဲ့ရတယ္။

၂၀ဝ၀ျပည့္ႏွစ္ မွာ Software ေတြေရးတဲ့ အဖြဲ႕ေတြ နဲ႔ ဆံုျဖစ္ တယ္။ Seminar တစ္ခုမွာ ေတြ႕ၾကတယ္။ အဲဒီ အင္ဂ်င္နီယာ ေတြက ေတာ္ၾကတယ္။ ထိုင္ဝမ္ ပါတယ္။ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ ပါတယ္။ အဲဒီမွာ Digital Technology ပိုင္းကို အမ်ားႀကီး သိသြားတယ္။ Analog နဲ႔ မတူတာေတြ လည္း အမ်ားႀကီး ရွိတယ္။ အခု ကြ်န္ေတာ္ သင္ေနတဲ့ Course ေတြမွာ အဲဒါကို အဓိက ထားၿပီး သင္ပါတယ္။ Analog မွာ မရွိခဲ့တဲ့ System ေတြအမ်ားႀကီး ရွိလာတာကိုး။

အေကာင္းဆံုး အခ်က္အလက္ မ်ားကို စုေဆာင္းေပးျခင္း
ပစၥည္းအသစ္ တစ္ခု ေပၚလာလိုက္၊ အဲဒီ ပစၥည္းကို စမ္းလိုက္၊ ျပန္ သင္ျပ လိုက္နဲ႔၊ အဲဒီလို သင္သြားတာ၊ လက္ေတြ႔ အသံုးခ်ၿပီး သင္ေပးတာ ဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္ အတြက္ေရာ၊ သင္တန္းသားေတြ အတြက္ေရာ အဆင္ေျပ တယ္။ သင္တန္းဖြင့္မယ္ ဆိုၿပီး စဥ္းစားေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ဘာစာေတြ သြားသင္မလဲ။ ခ်က္ခ်င္းႀကီးေခါင္းထဲ ဝင္မလာ။ သူတို႔ အတြက္ ခက္ခဲေနမယ္။ အဲဒါနဲ႔ သင္ခန္းစာပံုစံေတြ စာျပန္ ေရးရတယ္။ သင္တန္း အတြက္ ကြ်န္ေတာ္ ေလ့လာ ခဲ့ရတဲ့ စာေတြ ျပန္စု၊ ျပန္သံုးသပ္ ရတယ္။ အဲဒီ စာေတြကို Course ျပန္ခြဲရတယ္။ အဲဒါ သံုးလေလာက္ၾကာ တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ သင္တန္းဖြင့္မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခ်ိန္နဲ႔ တကယ္သင္ တန္းဖြင့္ခ်ိန္က သံုးလကြာသြားပါတယ္။ ဒီစာအုပ္ကို ကြ်န္ေတာ္ ေရးတာ စာမ်က္ႏွာ ၁၀ဝေက်ာ္ေလာက္ရွိတယ္။ ဒီထဲမွာ Point ေတြခ်ည္းစုထား ေပးတယ္။ သူတို႔ တကယ္လုပ္ေနတဲ့အခါ ျပႆနာရွိတိုင္း ဒီစာအုပ္ကို လွန္ၾကည့္ရင္ ေတြ႕ေအာင္လို႔။ ၾကံဳရမယ့္ အခက္အခဲ Point ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ကေလးေတြ နဲ႔ သင့္ေတာ္မယ့္ အခ်က္ အလက္ေတြ၊ အေကာင္းဆံုး Point ေတြ ခ်ည္းပဲ ေရြးထားတာ။မတူေသာ သင္တန္းသား၊ မတူေသာ သင္ၾကားပံုမ်ား။ ကြ်န္ေတာ္ သင္တန္း ပထမဆံုး အတန္းနဲ႔ ဒုတိယ အတန္းမွာ က ဖြင့္ဖြင့္ခ်င္း Studio ေတြက Engineer ေတြ လာတက္ ၾကတယ္။ Experience ရွိတဲ့သူေတြ၊ ၅ႏွစ္၊ ၇ႏွစ္ကေန ၁၀ႏွစ္ အေတြ႕အၾကံဳရွိသူေတြ အထိ လာသင္ၾကတယ္။ သူတို႔ကိုေတာ့ Basic ရွိၿပီးသား လူေတြမို႔ ခပ္ျမင့္ျမင့္ သင္ေပးရတယ္။ အမ်ားႀကီး တြန္းသင္ လိုက္တယ္။ သူတို႔ဟာ တကယ္ လက္ေတြ႕ လုပ္ေနၾကေတာ့ ဒါဟာ ဘာျဖစ္လို႔ လုပ္ရတာလဲ၊ ဒီပစၥည္းတစ္ခုကို ဘာေၾကာင့္ဒီေနရာမွာ သံုးတာလဲ ဆိုတာ သိသြား တယ္။ လက္ေတြ႕ သိၿပီးသားကို Theory အရပါ နားလည္ သြားတယ္။

Studio ေတြမွာက အစကတည္းက Experiment လုပ္ၿပီးမွ Set-up ခ်ေပးခဲ့တာ။ ဒီ Set-up ကို ဘာေၾကာင့္လုပ္သလဲ ဆိုတာ သူတို႔ မသိေသးဘူး။  အဲဒါကိုသင္ေပးတာပါ။ သူတို႔က Experience ရွိၿပီးသား။ ေနာက္အတန္း ေတြက်ေတာ့ ဘာမွမသိတဲ့ ကေလး ေတြလာၾကတယ္။ သူတို႔ကို က်ေတာ့ အစက ျပန္သင္ ရတယ္။ ဒီလိုပဲ ခြဲခြဲၿပီး သင္ရတယ္။ ေရွ႕က အတန္းေတြမွာ ဆိုရင္ မ်ားေသာ အားျဖင့္ SAE ေက်ာင္းဆင္းေတြ ပါတယ္။ သူတို႔ေတြ ဆိုရင္ စာသင္ ၿပီးသား ေတြေပါ့။
သင္တန္းထဲက ကေလးေတြ ၾကည့္ၿပီး ခြဲထုတ္ ရတယ္။ အခု အတန္း ဆိုရင္ Basic က စသင္ ေပးရတာ။  တခ်ိဳ႕ကေလးေတြက နယ္က လာၾကတာ။  သူတို႔က Recordingဟုတ္ဘူး။ စက္ပစၥည္း ေထာင္တာ မ်ိဳးေပါ့။ နယ္မွာစက္ေကာင္းေကာင္း သံုးၿပီး လုပ္ငန္း လုပ္ခ်င္တယ္။ အဲဒီလို ကေလးမ်ိဳး က်ေတာ့ Stage Show စက္ေတြ နဲ႔ ပတ္သက္တာ သင္ ေပးရတယ္။ Basic က မေျပာင္း ေပမဲ့ သင္တဲ့ Concept က ေျပာင္းေပး ရတယ္။ သူတို႔ လိုအပ္ တာေလးေတြ လုပ္ေပး ရတယ္။  ဒီသင္တန္း သားတစ္ေယာက္ ဆိုရင္ ေတာင္ေပၚၿမိဳ႕ တစ္ၿမိဳ႕ ကလာ တက္တာ။ Computer နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး Home Studio လုပ္ခ်င္တယ္။ ကိုယ့္အိမ္မွာ ဝါသနာ အေလ်ာက္ Computer နဲ႔ Recording လုပ္မယ္။ ဒါမ်ိဳး က်ေတာ့ Computer နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခြဲထြက္ သင္ေပး ရတယ္။

လက္ေတြ႕ေလ့က်င့္ ႏိုင္ျခင္း
Final  က်ရင္ သင္တန္းသားေတြ က ကြ်န္ေတာ့္ ကို Thesis တင္ရတယ္။ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္ သီခ်င္း ဖန္တီးၿပီး တင္ရတယ္။ သူတို႔ ကိုယ္တိုင္တီး၊ ကိုယ္တိုင္ အသံဖမ္း ရတယ္။ သင္တန္း ၿပီးသြားရင္ တခ်ိဳ႕ ကေလးေတြ ကေတာ့ ဒီမွာ Practicalူ လုပ္ငန္းခြင္ ျပန္လာ ဆင္းတယ္။ ဒီမွာက တကယ့္ Professional ေတြ သီခ်င္း ဆို၊ အသံသြင္းခ်ိန္ဆိုရင္ သူတို႔အတြက္အက်ိဳး ရွိတယ္။ တကယ့္ Player ေတြနဲ႔ Amateur မတူတဲ့ အခ်က္က တကယ့္ Player ေတြ က စိတ္မရွည္ဘူး။ သူတို႔ Point ကို ဖမ္းႏိုင္ ဖို႔အတြက္ Engineer မွာ သိပ္ကို Process ျဖစ္ရတယ္။ Engineer ျဖစ္ဖို႔က Engineer တစ္ေယာက္ကို ၆လ တိတိ Training ေမာင္း ရတယ္။ ၆လ ေမာင္းၿပီးမွ တြဲလႊတ္လို႔ ရတယ္။ အခုသင္တဲ့ အဆင့္ ကေတာ့ အဲဒီလို လႊတ္လို႔ ရတဲ့ အဆင့္ မဟုတ္ဘူး။ စာပဲ သင္လႊတ္ လိုက္တာ Practical ကေတာ့ ကိုယ့္ဟာ ကိုယ္က်င့္ မွရမယ္။ ဒီ Professional ေတြအေၾကာင္းကို သိခ်င္ရင္ ဒီမွာလာ၊ တခ်ိဳ႕ ကေလးေတြက ဒီမွာ လာ ဆင္းၾကတယ္။ အသံဖမ္း Engineer နဲ႔ တြဲတြဲၿပီး ျပရတာေပါ့။ သင္ရတဲ့Courseထဲက စာေတြ ကလည္း သိပ္မ်ားတာကိုး။

ကြန္ပ်ဴတာ၊ နည္းစနစ္ႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ကား
Computer Technology ေတြက အျမဲတမ္း အေနာက္မွာ ေနတယ္။ အေရွ႕က ပစၥည္းရွိလို႔ သူက လိုက္ထြင္လို႔ ရတာေလ။ Theory က ဘယ္ေတာ့ မွ မေျပာင္းဘူး။ သံုးတဲ့ ပစၥည္း ထဲက လုပ္လို႔ရတဲ့ ဟာပဲ ေျပာင္းသြားတာ။ ဥပမာ၊ Equalizer ဆိုရင္ သူ႔ပံုစံေတြ က အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတယ္။ Quality လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိတယ္။  ဒါေပမဲ့ Equalizer ကေတာ့ မေျပာင္းဘူး။ အဲဒီလို အခ်က္ေတြကို သင္ေပးတယ္။ Mixer ဆိုလည္း Mixer နဲ႔ ပတ္ သက္တာ၊ Sound Cut ဆိုလည္း Sound Cut နဲ႔ ပတ္သက္ တာေပါ့။ Mixer သိေပမဲ့ Sound Cut မသိရင္ မရဘူး။ Sound Cut Mixer ဆိုရင္ Sound Cut ေရာ Mixer ပါ ႏွစ္ခု စလံုး တတ္မွ ရမယ္။ ကြ်န္ေတာ္က Basic Concept ကို သင္လိုက္တာ။ ေမာ္ေတာ္ကား လိုေပါ့။ Brand ကသာ အမ်ိဳးစံု ေျပာင္း သြားတာ။ သူ႔အေျခခံက ေမာ္ေတာ္ကား ပဲ။

ေရွ႕ဆက္မည့္ အစီအစဥ္
ကြ်န္ေတာ္ ဒီသင္တန္း ၿပီးရင္ Mix-down Class ဖြင့္ဖို႔ ရွိမယ္။ Mix-down Class် က ေတာ္ေတာ္ေလး ျမင့္ေတာ့ စာသင္ဖို႔ ကို ကြ်န္ေတာ္ အခု Course ေတြ ခြဲေနပါတယ္။ စာေတြ ျပန္ေရး ေနတယ္။ Mix-down ကို ႏိုင္ငံျခားမွာ ေတာ့ ဒါကို Specialize မလုပ္ ပါဘူး။ Computer Course နဲ႔တြဲတဲ့အခါ က် ေတာ့ ကေလးေတြအေနနဲ႔ Tracking ကို ေတာ္ေတာ္ ဖမ္းခဲ့ ဖူးတဲ့ သူမွ Mix-down ဖမ္းလို႔ ရမယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဆီမွာ ၁၀ႏွစ္ ေလာက္ Tracking ဖမ္းတဲ့လူေတာင္ Mix – down မရတာေတြ ရွိတယ္။ သူကေတာ့ စာလည္း မဟုတ္ဘူး။ Psycho ေတြေပါ့။ အႏုပညာ နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဟာေတြ၊ Art Sence ေပါ့။
ကြ်န္ေတာ္ အဲဒီဟာ သင္တဲ့နည္း ကို ေရးေန ပါတယ္။ ဒီအတန္း က ေရွ႕က Basic မတက္ဘဲ နဲ႔ မရဘူး။ စာကို ရွင္းမျပ ေတာ့ဘူး။ နံပါတ္ ဘယ္ေလာက္လဲ ဆိုၿပီး Code နဲ႔ ပဲ ေျပာသြားတယ္။ အေျခခံ မတတ္ဘဲ နဲ႔ ဘာသြားေျပာ မလဲ။ ဒီပစၥည္း ရဲ႕ Basic ကို နားလည္မွ ရမယ္။ Mix-down Engineer ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ကို နည္း ေနေသးတယ္။

နည္းစနစ္ႏွင့္ နားတစ္စံု
အဓိက အေရးႀကီးတာ က အသံကို အမွန္ ျဖစ္ေအာင္ ဖမ္းဖို႔ ပါပဲ။ အဲဒီ အတြက္ နံပါတ္ တစ္အေရး ႀကီးတာက နားေပါ့။ နည္း စနစ္က ဒုတိယေပါ့။ နည္းစနစ္ကို ကိုယ္က ခိုင္းရတာကိုး။ နားကေန နည္းစနစ္ကို ခိုင္းရတာ။ နားက အမွန္မသိဘဲနဲ႔ နည္းစနစ္ကို ခိုင္းလို႔မရဘူး။ နည္းစနစ္ဆိုတာ ကေလးေတြ က အလြယ္ တကူ ေျပာေနၾက တာ။ Ready Made ထဲမွာ Process ပါလို႔။ ဒါေပမဲ့ မသိတဲ့ အခ်က္က ဘာလဲ ဆိုေတာ့ ဘိုသံ နဲ႔ ဗမာသံ မတူဘူး။ ဟိုက ဘိုသံကို ေရးေပးထားတာ။ သူတို႔ Instrument အတြက္ ေရးထားတာ။ သူတို႔ Vocal Voive က High and low မ်ားတယ္။ကြ်န္ေတာ္ တို႔ Asia ေတြ စကားေျပာ တာက Mid ရွိတယ္။ သူတို႔ Precess ကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ထည့္ရင္ လံုးဝ မလိုက္ဘူး။ အဲဒါကို သတိထား ရမယ္။

Mix down engineer ေတြမွာ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူႏိုင္ဘူး။ Sence ေတြမတူဘူးေပါ့။ သူ႔အႀကိဳက္နဲ႔သူ။ ကိုယ္လည္း အျခားသူကို တုလို႔ မရဘူး။  ReadyMade သံုးတဲ့အခါမွာေတာ့ ဒီလူ လုပ္တဲ့ဟာ နဲ႔ ေနာက္တစ္ေယာက္ လုပ္တဲ့ ဟာ ဘာမွ မကြာေတာ့ ဘူး။ တစ္မ်ိဳးတည္း၊ အရသာ က မကြာဘူး။  Technologyကအဲဒီလို။ အႏုပညာ ခံစားမႈကေတာ့ အေရးအႀကီးဆံုးပါ။ Final Mixing လုပ္တာ သံုးမ်ိဳး ရွိပါတယ္။ အသံဖမ္းတဲ့ Basic Tracking ရွိတယ္။  Mixingလုပ္တာ ရွိတယ္။ ၿပီးမွ Mastering လုပ္တာ ရွိတယ္။ အဲဒီ သံုးခုလံုး က မတူပါဘူး။ အခုသင္ေနတာTracking ဖမ္းတာ။ Tracking Engineer ကေတာ့ ပန္းခ်ီဆြဲတဲ့အခါ ေဆးအေရာင္ Color တစ္ခုစီ ဖန္တီးတဲ့သူနဲ႔ တူပါတယ္။ အနီဆို အနီ၊ အစိမ္းဆို အစိမ္း ပီပီ ျပင္ျပင္ ျဖစ္ေအာင္ေပါ့။ အေရာင္အမွန္ေရာက္ေအာင္ လုပ္ရတယ္။ Mixing ဆြဲတဲ့ Engineer ကေတာ့ ပန္းခ်ီဆြဲတဲ့ သူနဲ႔ တူပါတယ္။ Mixing အသံ တစ္ခုကို စုတ္သြားေအာင္ လုပ္လို႔ရတယ္။ အရမ္းေကာင္း ေအာင္လည္း လုပ္လို႔ရတယ္။ ပန္းခ်ီကားတစ္ကားကို ဆြဲတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ စိတ္ကို သူ႔စုတ္ခ်က္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး သိႏိုင္ သလို ပါပဲ။ Mixing Engineer တစ္ေယာက္ရဲ႕ စိတ္ကိုလည္း သူဖမ္းထား တာကို နားေထာင္ၿပီး သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလူ ဟာ ဘယ္ေလာက္ ထဲထဲ ဝင္ဝင္ လုပ္ထားလဲ ဆိုတာ၊ သာမန္ ပဲလား၊ Mix လုပ္ထား႐ံု ပဲလား၊ Creation Mixing လုပ္ထား သလား သိႏိုင္ ပါတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ စင္ေပၚ မတက္ေတာ့ပါ။
ကြ်န္ေတာ္ စင္ေပၚတက္ ဖို႔ေတာ့ မရွိႏိုင္ေတာ့ ပါဘူး။ ကြ်န္ေတာ္ နားလိုက္တယ္ ဆိုတာ ကလည္း Band ႏွစ္ခုလံုး နဲ႔ ဟိုဘက္ေျပးလိုက္၊ ဒီ ဘက္ေျပးလိုက္ လုပ္လို႔ မရဘူး။ Band ႏွစ္ခုက စင္ၿပိဳင္ ျဖစ္လာ ခ်ိန္မွာ တစ္ဖက္ အတြက္ မေလ်ာ့ ေစခ်င္ဘူး။ အဲဒါ နဲ႔ မတက္ျဖစ္ေတာ့ တာပါ။
ကြ်န္ေတာ္ Drunner ျပန္မလုပ္ ေတာ့တဲ့ အထဲမွာ ေနာက္တစ္ခ်က္ ရွိပါတယ္။Live Show ေတြ သိပ္မ်ား လာတယ္။ အားလံုးက Live Show ျဖစ္လာတယ္။ ေရွ႕ပိုင္း မွာေတာ့ Live Show ေတြကို အရသာ အျပည့္ လုပ္ခဲ့ ၾကပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္း နဲ႔ ျမန္၊ ေကာင္း၊ သက္သာ ေတြ လုပ္လာ ၾကတယ္။ အေဟာင္း သံသရာ မွာ လည္လာတယ္။ ျဖစ္တဲ့ နည္းနဲ႔ ထြက္ရဖို႔ လုပ္လာ ၾကတယ္။ အႏုပညာ ေတြ ေပ်ာက္ ဆံုးလာတယ္။ တန္ဖိုး မထားၾကေတာ့ဘူး။ ဒီဟာ ကို ဖန္တီးသူေတြ ကလည္း တန္ဖိုး မထား ၾကေတာ့ဘူး။ အႏုပညာ နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ က ပိုက္ဆံ အတြက္ လုပ္တာ မဟုတ္ဘူး။ အဓိက ကြ်န္ေတာ္ ေကာင္းေကာင္း လုပ္ခ်င္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ တီးခဲ့တဲ့ အေခြေတြ မွာလည္း အေကာင္းဆံုး လုပ္ခဲ့ ပါတယ္။ ဒီအဆိုေတာ္ ေတြ မ်က္ႏွာသစ္ မို႔ ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး ဆိုၿပီး ေလွ်ာ့တာမ်ိဳး မရွိခဲ့ဘူး။ ကိုယ့္ဘက္က အေကာင္းဆံုး လုပ္ေပးခဲ့တာခ်ည္းပဲ။ ကြ်န္ေတာ္က အႏုပညာ နဲ႔ ပတ္သက္ရင္ မာန ထားတယ္။ ကိုယ္က ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ လုပ္ခ်င္ေပမဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဈးကြက္ အရေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ဖန္တီးမႈအတြက္ အခ်ိန္မရွိဘူး ျဖစ္လာတယ္။ ျမန္ျမန္ ဆန္ဆန္ ေတြေပါ့။ အခုခ်ိန္ ကေတာ့ သိပ္ေကာင္း တယ္။ အႏုပညာ အစစ္ကို အခုအခ်ိန္မွာ လုပ္ရင္ ေကာင္းတယ္။ လုပ္သင့္တယ္ ထင္တယ္။ အဆိုေတာ္ေတြလည္း ကိုယ့္ကိုယ္ ကိုယ္ အႏုပညာသမား စစ္စစ္ ပါလို႔ ယူဆရင္၊ ဒါ အႏုပညာ အလုပ္လုပ္သင့္ တဲ့ အခ်ိန္ပါပဲ။ စလုပ္ၾကတဲ့ အခ်ိန္ကလည္း ခုလို နာမည္ ႀကီးမယ္၊ မႀကီးမယ္ မသိဘဲ ႐ိုး႐ိုး သားသား ဖန္တီး ၾကတာ မို႔လား။ အခု အခ်ိန္ မွာလည္း အဲဒီလို စိတ္နဲ႔ အႏုပညာ ဖန္တီးသင့္ တယ္လို႔ ယူဆတာ ပါပဲ။

ကိုခ်ိဳလြင္

Perfect Magazine မွၿပန္လည္ကူးယူေဖာ္ၿပပါသည္

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s